Leiderschap is psychologie!
De kerntaak van leidinggevenden is het omgaan met mensen. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers kunt lezen, goed ...
Als je medewerkers wilt die met veel plezier werken en vertrouwen voelen dan heb je als leider een taak te vervullen. Namelijk leiding geven vanuit vertrouwen én bewust de tijd nemen om medewerkers te helpen in hun ontwikkeling.
In dit artikel zetten we 5 tips voor jou als leidinggevende op een rijtje zodat jij medewerkers nog beter kunt coachen.
Begin een coachgesprek niet met de standaardvraag "Hoe gaat het?" Dit leidt vaak tot persoonlijke verhalen die afleiden van de kern. Zo zal een ouder van een jonge baby vertellen over het tekort aan nachtrust en een Gen-Z-er over de nieuwste trend op TikTok.
Stel in plaats daarvan een gerichte vraag: "Waar wil je vandaag aan werken?" Zo zet je direct een doelgerichte toon en voorkom je afdwaling. Creëer een ander moment waarop je wél aandacht hebt voor de persoonlijke (privé) bezigheden van je medewerker (zie tip 4).
Het herhalen van oude actielijsten maakt het gesprek saai en reactief.
Vraag liever: "Wat is er sinds de vorige keer gebeurd? En waar wil je nu mee verder?"
Dit geeft medewerkers de ruimte om eigenaarschap te nemen en prioriteiten opnieuw te bepalen. Het zijn met name open vragen die de medewerker doen antwoorden. Laat gerust eens een stilte vallen, daar is niks mis mee.
Als een medewerker met spontane, nieuwe inzichten komt, omarm die dan. Zelfs als ze niet op je planning stonden. Laat de creativiteit vloeien door te zeggen: "Vertel daar eens meer over? Wat maakt dit belangrijk?" Dit houdt het gesprek fris, inspirerend én de energie hoog!
Het is goed om betrokken te zijn, maar zorg dat je de emotionele check-in en het coachen los van elkaar houdt. Geef aandacht aan persoonlijke zaken op een ander moment zoals tijdens een koffiebreak, lunchpauze of spontane ontmoeting. Tijdens het coachgesprek draait alles om groei en actie. En weet, persoonlijke groei en ontwikkeling is één van de belangrijkste redenen waarvoor medewerkers bij een organisatie blijven óf vertrekken.
Een écht goed coachgesprek gaat verder dan het stellen van de vraag "Wat denk je zelf?".
Gebruik jouw kennis en ervaring om medewerkers uit te dagen en te ondersteunen, zonder het gesprek over te nemen. Coachen is een vaardigheid die je continu kunt aanscherpen en verbeteren.
Wil jij van jezelf een professioneel coachende leider maken? Dan is onze training Coachend Leiderschap een perfecte vervolgstap in je leiderschapsontwikkeling. Bekijk hier alle informatie.