3 typische blunders in bedrijven
Op dit moment gaat het bedrijven economisch voor de wind. Na de stressvolle jaren van de economische crisis, gaat het nu financieel een stuk beter. Toch zie je dat niet terug in de motivatie van medewerkers. De stress van de crisis heeft plaatsgemaakt voor de stress van de drukte. Hoe komt het dat veel bedrijven er niet in slagen om het werkplezier te vergroten?
Als onderdeel van ons vak mogen wij als training- en adviesbureau regelmatig bij bedrijven in de keuken kijken. Lopende door diverse bedrijven zie je al snel een rode draad. Niet elk bedrijf maakt alle blunders, maar er zijn weinig bedrijven die er niet één maakt.
- Denken dat motivatie 1 keer per maand wordt gestort
In veel bedrijven leeft nog steeds de mythe dat medewerkers voor het geld werken. Als iemand vrijwillig vertrekt dan doen ze dat natuurlijk voor dat beetje extra dat ze kunnen verdienen bij de ander. Maar dat is helemaal niet zo. Medewerkers geven de werkgever hun kostbare tijd en willen daar inderdaad een financiële vergoeding voor terug, maar medewerkers zijn naar veel meer op zoek. Medewerkers willen groeien, willen erbij horen, willen een bijdrage leveren en willen ook op persoonlijk vlak (h)erkenning. Als je echter gelooft dat geld DE prikkel is, dan zie je heel veel zaken over het hoofd.
- Overmatig focussen op wat er niet goed gaat
In de gedachte van continu verbeteren zijn bedrijven steeds meer op zoek naar verbeterpunten. Vergaderingen gaan standaard over wat niet goed gaat en de resultaatbesprekingen zijn met name gericht op het vinden van nog meer problemen (ook wel uitdagingen genoemd). Helaas krijg je daar als medewerker helemaal geen energie van. Het is helemaal niet leuk om continu te horen wat er allemaal nog niet goed gaat. Daar krijg je ook echt niet de energie van om zaken verder te verbeteren. Het is zaak dat er veel meer aandacht komt voor wat allemaal goed gaat. In een betere stemming zijn we namelijk ook veel effectiever.
- Gedrag afdwingen via systemen & technieken
Steeds meer bedrijven starten en gebruiken goede programma’s en technieken als Lean, Scrum, Agile en dergelijke. Allemaal tools die kunnen werken en die ook logisch zijn. Bij de invoering gaat men echter nog wel eens voorbij aan de impact op de mens. Een recent onderzoek laat zien dat er een negatieve relatie is tussen deze technieken en het werkplezier van medewerkers. Sommige bedrijven gebruiken deze tools namelijk om gedrag af te dwingen. Als we het allemaal op dezelfde manier gaan doen, dan krijgen we betere en consistentere resultaten. Als dit dwingend wordt opgelegd dan gaat dit echter snel ten koste van de motivatie. En als alles bepaald wordt, dan is denken ook niet meer nodig, dus dat schakelen medewerkers automatisch uit. Dit leidt weer tot frustratie, waardoor bedrijven weer zoeken naar andere technieken om nog meer af te dwingen.
Bovenstaande blunders zijn bewust zwart/wit weggezet, maar ze zijn heel herkenbaar voor veel medewerkers. Herken jij dit? Laat het ons dan weten in de reacties.
Ben jij leidinggevende en op zoek naar het vergroten van je eigen effectiviteit en die van je team en/of bedrijf? Kijk dan eens naar onze leiderschap trainingen Effectief Leiderschap en Meewerkend Leidinggeven. Stuk voor stuk trainingen die er op gericht zijn om juist het potentieel en het werkplezier van medewerkers aan te wakkeren, waardoor medewerkers en het bedrijf samen winnen.