Elkaar aanspreken op een kwaliteit!?
Elkaar aanspreken vinden we meestal best lastig. Niet gek eigenlijk want we krijgen dit niet aangeleerd. Sterker nog; als we in onze jonge jaren er af en toe wat uitflappen, krijgen we al snel te horen dat het niet netjes is om over anderen te praten als ze erbij zijn. In onze volwassen jaren komen we er achter dat feedback geven en krijgen eigenlijk wel nodig is om als mens te groeien of als team te verbeteren. Maar kunnen we het dan ook wat leuker maken?
Het kernkwaliteitenmodel van Daniel Ofman
In de jaren negentig is het kernkwaliteitenmodel door Daniel Ofman ontwikkeld. Er zijn verschillende boeken en spellen beschikbaar die dit model meer in detail toelichten. Dit model is breed inzetbaar, maar hier spitsen we ons toe op elkaar feedback geven.
Figuur 1: Kernkwaliteiten model van Daniel Ofman
De filosofie van dit model is dat iedereen over kwaliteiten beschikt. Dit is de sterk ontwikkelde kant van onszelf, het is waar we goed in zijn. Een goed ontwikkelde kwaliteit heeft als valkuil dat we die ook vaak zullen toepassen – dit kun je tenslotte goed. Daardoor kunnen we nog wel eens doorschieten. Automatisch kan onze kwaliteit dan onze valkuil worden.
Stel, je hebt als kernkwaliteit daadkracht. De valkuil (oftewel te veel van het goede) van daadkracht is drammerigheid. Een persoon met deze kwaliteit zal waarschijnlijk momenten kennen dat hij drammerig overkomt, weinig oog heeft voor anderen, zijn zin wil doordrukken. Vaak is dit ook de feedback uit de omgeving (of de stempel die je krijgt).
De valkuil van kernkwaliteiten
Vervolgens is het positief tegengestelde van de valkuil de uitdaging. In het voorgaande voorbeeld is het positief tegenovergestelde van drammerigheid geduld. Als iemand die als kernkwaliteit daadkracht heeft, ook de kwaliteit geduld ontwikkelt, is deze persoon veel effectiever.
Deze persoon kiest dan veel meer zijn momenten om de daadkracht in te zetten. Mensen die geduld als kwaliteit hebben, kunnen daar ook in doorschieten (te veel van het goede). Ze kunnen dan passief overkomen. De kans is groot dat iemand die daadkrachtig is, zich ergert aan passiviteit. Dit zijn bij voorkeur niet de personen met wie hij wil samenwerken. Beide personen zullen elkaar irriteren. Het mooie ervan is dat beide personen eigenlijk iets van elkaar kunnen leren. De een heeft namelijk een kwaliteit die de ander als uitdaging heeft.
Onderzoek je kwaliteiten én irritaties
Dit super eenvoudige kernkwaliteitenmodel kun je inzetten om je eigen kwaliteiten of irritaties verder te onderzoeken, maar het is juist ook leuk om het te gebruiken in gesprek met een collega. Het zorgt voor laagdrempelige, waardevolle en leuke gesprekken.
Als je vindt dat je collega teveel herrie maakt vanuit enthousiasme, benadruk dan de kwaliteit 'enthousiasme' en hoe die ook wel eens teveel ingezet wordt. Of als je merkt dat je collega wel hele hoge eisen stelt aan zichzelf of anderen, benoem dan de kwaliteit nauwkeurigheid. Nauwkeurig werken en de lat hoog leggen, zijn natuurlijk mooie kwaliteiten, maar niet als je hierdoor regelmatig niet tevreden bent met jezelf of anderen.
Ga het echte gesprek aan en geef een kwaliteit terug aan je collega!
Ben je geinteresseerd in wat wij kunnen betekenen voor het team waarin jij werkzaam bent? Kijk dan eens naar onze team ontwikkeling trainingen of neem contact op.